Blue Phoenix, part 1

Sinds enige tijd bezit ik een oude Land Rover.
Ondanks recente perikelen rond de vrijstelling van motorrijtuigen belasting voor oldtimers blijft de laro. Wel ga ik de komende tijd groot onderhoud doen en hier en daar wat aanpassingen doorvoeren.

De basis is een series 3 109 STAWAG met 2,25 dieseltje. De auto is voorzien van bijna 40 jaar patina en best wat electrolytische corrosie op alu en roest op staal waar de metalen direct op elkaar zitten.

Het doel is een betrouwbare en min of meer comfortabele reis- en verblijfspartner te bouwen voor reizen naar waar dan ook voor periodes van weekenden tot meerdere weken, in elk seizoen. De verblijfsinbouw als een losse unit in de laro (om het originele STAWAG karakter te bewaren). De verweerde lak en deukjes wil ik in principe zoveel mogelijk bewaren.

 


voor zover ik het nu kan overzien gaat het om de volgende klussen:

het herstelwerk:
chassis:
- kaal maken
- nieuwe achterbalk
- wat laswerk aan bevestigingspunten van de body
- 2K lak op de buitenkant
- binnenkant van de balken een antiroest behandeling

assen:
- complete overhaal

deuren:
- deur frames lassen (alle 5)
- binnenkant frames een anti roest behandeling a la chassis balken
- huid bewaren ivm verweerde lak
- stawag deur deurvanger aanpassen (de huidige heeft me al een achteruitrijlicht gekost)

sills en stijlen:
- sillrails vervangen
- B en C stijlen vervangen

schutbord:
- evt de slordig ingebakken voetenbakken netjes maken
- bevestiging voor brandstof filter vernieuwen
- op de A stijlen het randje voor de deurrubbers in orde maken.

motor:
- nalopen ivm roken en lekken

koppeling:
- slang vernieuwen
- hulp cilinder overhalen

versnellingsbakken:
- schoonmaken, verder geen werk aan voor zover ik nu kan zien

stuurhuis:
- lekkage langs de as naar de pitman arm verhelpen.

dak:
- hemel vernieuwen

bovenbouw achter:
- vergrendeling schuiframen nalopen

achterbak (donor achterbak heb ik al):
- andere vloer
- stalen steunbalkjes vervangen
- scharnier en sluiting gereedschapbak herstellen

interieur:
- panelen herstellen naar correcte STAWAG uitvoering
- stoelen nieuw/opnieuw bekleden

aanpassingen:
assen:
- limited slip of sper diffs
- asontluchting omleiden naar een hoger punt

brandstof systeem:
- extra brandstof tank onder de bestuurdersstoel die vanuit de hoofdtank achter gevuld wordt.

motor:
- vacuumpomp ipv vlinderklep

verwarming:
- standkachel om ook in de scandinavische winter warm te blijven
- Via de standkachel ook motor voorverwarming
- cabine isoleren voor warmte en geluid

electra:
- extra accu ivm standkachel en verblijfsinbouw
- zonnepaneel voor acculaden

achterbak:
- extra lading zekeringspunten ivm oa verblijfsinbouw

Tot zover de auto zelf

Voor de verblijfs inbouw zijn de details nog niet helder, maar denk aan het volgende:
- (deels) opklapbare slaapplaats
- veldkeuken
- wegzet/hang plaats voor een fiets
- verduisterende isolatie panelen voor alle ramen.
- tarp voor boven/naast de auto
- bergruimte

 

tot zover voor deze ronde ;-)